27 de maig 2008

PARTICIPACIÓ CIUTADANA (II) A SANTA COLOMA


En el darrer Consell de Ciutat es va donar el primer pas per la revisió del Reglament de Participació Ciutadana, amb gairebé dos anys de retard.


Santa Coloma en forma part de l'OBSERVATORI INTERNACIONAL DE DEMOCRACIA PARTICIPATIVA ha participats a tots el FORUMS LOCALS nascuts de la trobada a Porto Alegre, i ha rebut distincions internacionals pel procés de CAN ZAM.Tanmateix l'Alcalde ha sortit els mitjans de comunicació pel procés participatiu del PAM, on li han possat diversos semafors verds.


Qualsevol estudiant de Ciencias Politiques que volés fer una tesis doctoral sobre participació amb aquestes dades prendria com ciutat referent a Santa Coloma.


Es bén curiós doncs que la realitat, es ben diferent. A cops un es pot arribar a sentir en una "democracia segrestada", on la pertinença a moviments socials, entitats o partits politics no afins i crítics amb la gestió del govern del PSC es prou complicada atesa la dificultat de difondre les opinions, mantenir les entitats i fer-hi activitats.I del Reglament s'ha fet una lectura restrictiva, i beligerant, des de la vessant sancionadora mentres que els apartats més participatius han estat ignorats.


Un petit informe d'algunes d'aquestes "actuacions":



Espai públic
Les Ordenances de Neteja van establir el fet que en més d’una 20 de “pirulis” s’establís el rètol d’us exclusiu per a les entitats. Això no s’ha respectat, i son les empreses privades, principalment discoteques, promotores de concerts i artistes, qui els omplen amb una actitud totalment passiva per part dels responsables d’aplicar les ordenances.
·La ciutat s’ha omplert d’OPIS (espais publicitaris situats al carrer).Si bé la ordenança estableix que no es pot posar publicitat d’alcohol o tabac això ha estat incomplert pel mateix consistori. I s’ha utilitzat en període pre-electoral i electoral amb finalitats propagandistiques. No hi ha constància que cap entitat ciutadana hagi pogut fer servir aquests espais.
·Cartells de les entitats. Les entitats tenen moltes dificultats per poder difondre les seves activitats i els seus missatges. Cada cop hi ha menys cartelleres a les façanes, en son eliminades sense cap mirament (c/Irlanda, C/Singuerlin, C/S.Carles, c/Mssen.Cinto Verdaguer), i son mobiliari urbá. Es realitza un seguiment “intimidador” i penalitzador vers a les entitats mitjançant multes, al mateix temps que immobiliàries, diaris gratuïts, ofertes diverses gaudeixen de total impunitat per escampar papers pel carrer, per les façanes i els vidres dels cotxes.
·Pancartes. La Ordenança va acotar els espais i el temps de durada, però les interpretacions son ben diferents depenen de qui es l’autor de la pancarta. El PSC va posar pancartes al bell mig de la plaça de la vila, o la UE Gramanet al pont del potosí sense que es retirés o es poses una multa.
·Sancions. No s’estableix un criteri uniforme i transparent alhora de sancionar, diverses entitats i partits en surten sancionats, d’altres gaudeixen d’un “mirar cap a altre costat”.Es fa una persecució premeditada.
·Murals. En els darrers anys i amb l’excusa de netejar les parets, es a dir de pintar-les de gris s’han esborrat diversos murals d’entitats. Alguns d’ells que ja formaven part de la cultura popular per la seva ubicació, el contingut i pel moment en que es van fer (contra la OTAN, vagues generals, solidaritat, contra la violència de gènere i la xenofòbia…), d’altres no s’ha trigat ni un any en fer-los desaparèixer. Encara que la ordenança de neteja permeti fer murals, les entitats saben que després del temps i l’esforç de fer-ho, potser al dia següent haurà estat tapat en nom de la Santa Coloma neta (d’idees).
Campanyes electorals
No s’habiliten espais electorals .Per que els partits posin la propaganda electoral, es deixen els espais ja existents, entren en la dinàmica que pateixen totes les entitats (immobiliàries, promotors musicals….).
·Distribució d’espais. La distribució d’espais no es equitativa, sinó majoritària.
Distribució de banderoles. Els partits amb aquest sistema majoritari es reparteixen els carrers. Peró el PSC, i també Ciutadans, adquireixen compren utilització d’espai públic, carrers que no havien aparegut alhora de fer la distribució.
Equipaments
Centres Cívics. Les organitzacions polítiques no poden posar informació de les seves activitats, ni deixar els butlletins informatius als Centres Cívics. Determinades entitats també es troben amb aquesta dificultat. Hi ha una arbitrarietat.
C.R.Mas Fonollar. Mitjançant una modificació en la ordenança només poden fer-hi activitats entitats juvenils, restringint l’accés a un dels pocs espais adients per fer-hi concerts i festes a l’aire lliure a les demes entitats. El fet de que no es puguin fer actes amb afany de lucre, fa que moltes entitats no puguin tenir un espai per fer activitats d’autofinançament.
Festa Major
Fira d’entitats. Des de l’any 2001 les entitats no disposen d’un espai adient per posar-hi les seves carpes i difondre les seves activitats. Això també ha suposat una retallada en les fonts d’autofinançament de les entitats.
Comissió de festes. No hi ha una renovació en la comissió de festes, les entitats no poden proposar representants doncs se’ls ignora, i no se’ls convoca.
Espais de restauració i barres de begudes. Les entitats no poden accedir-hi a fer-hi el Servei de Bar a la Festa Major, es deixa en mans de les empreses. Es un altre font d’autofinançament que és nega a les entitats.
Òrgans Municipals
Ple Municipal. La petició de paraula i les intervencions als plens municipals, son restringides. Les entitats no poden proposar un punt de l’ordre del dia si aquest no és refermat per la majoria del Ple Municipal.
Ple Municipal. L’alcalde fa una lectura restrictiva dels seus deures com president del Ple, i restringeix la paraula als grups municipals de la oposició.
Audiències Públiques. La obligatorietat de fer audiències públiques als Pressupostos i les Ordenances topen amb la manca d’informació i amb antel.lació que es dona. La manca de voluntat participativa, doncs no es realitza per barris, ni s’assumeix cap de les propostes fetes.
Mitjans de Comunicació
Manca de Reglament. No existeix un reglament del mitjans d’informació públics, tot i el comprimís d’ençà l’any 2004
Ajuntament Informa. No existeix un consell de redacció ciutadà. Les informacions son totalment parcials, els grups municipals només poden opinar una vegada al mes i d’un tema en concret. No poden sortir informacions d’activitats dels partits politics, i diverses entitats han sofert la censura i no han pogut publicar les seves activitats.Fins i tot membres de l'equip de Govern no del PSC, no han aparegut en cap publicació municipal.
SC. El mateix cas que l’Ajuntament Informa.
Grama Radio. L’externalització de la radio municipal ha suposat la desaparició com Servei públic, no es parla de la ciutat. Las entitats no hi tenen opció de dir la seva, i les organitzacions politiques tampoc.
Mitjans no públics. Hi ha una arbitrarietat en la difusió i acceptació als espais públics, depenen de si son més o menys afins al Govern municipal, els més crítics tenen dificultats i se’ls nega la difusió en espais públics.


Àngel Pla

Coordinador local d'EUiA

Regidor

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada