26 de gener 2007

MOCIO PER LA MILLORA DELS SERVEIS DE RENFE RODALIES QUE PRESENTA EL GRUP MUNICIPAL D'ICV-EUiA

No més CiU va donar suport a la proposta d'ICV-EUiA

Atès que el Grup Municipal d’ICV-EUiA de l’ajuntament de Santa Coloma de Gramenet constata una vegada més i vol denunciar les greus deficiències i incidències en el transport públic ferroviari i la manca d’informació a què RENFE sotmet els viatgers. Aquesta situació ha posat el servei de rodalies i regionals en una situació límit.

Atès que el cessament del gerent del servei de rodalies de RENFE a Barcelona no és sinó una cortina de fum per amagar el veritable problema d’uns serveis que aquest any seran utilitzats per 115 milions de persones, en el cas de rodalies, i per 12 milions en el de regionals. Mentre la demanda ha anat creixent, gairebé doblant la que hi havia quan es van celebrar els Jocs Olímpics, l’oferta ha romàs substancialment constant i sovint en pitjors condicions.

Atès que la situació actual, i des de fa temps, evidencia que a l’hora punta no es pot pujar als trens, les estacions són les mateixes de fa 30 o, a vegades, 50 anys. Algunes línies no han tingut grans inversions des de la seva inauguració ja fa més de cent anys. A la majoria d’estacions no hi ha personal ni taquilles, les màquines de validar no funcionen i sovint de nit estan tancades per la qual cosa els usuaris no es poden aixoplugar del fred. El millor adjectiu per qualificar el servei de rodalies de RENFE és el de desastrós. A regionals, encara que de forma menys accentuada, passa tres quarts del mateix.

Atès que la resposta sempre ha estat la de negar els problemes. Primer es va dir que no era veritat que els trens de rodalies patissin aglomeracions. Després que no era cert que la infrastructura ferroviària es trobés en males condicions o que faltessin trens. I finalment, es va rebutjar un pla d’actuacions urgents que va proposar el Diputat Joan Herrera.

Atès que RENFE és una empresa que es troba en fallida tècnica: el primer problema de RENFE és d’organització; el segon és de manca d’inversió en les vies actuals; i el tercer és la manca de capacitat i de freqüència en alguns trams. Si RENFE i ADIF han negat fins el final que hi haguessin problemes, com podem creure’ls ara ?

Atès que davant d’aquests fets, calen solucions urgents i radicals perquè la situació és d’una extraordinària gravetat. Els usuaris i usuàries estan farts d’aquesta situació.

Per totes aquestes raons exigim actuacions urgents per recuperar la normalitat en el servei i la confiança dels usuaris i usuàries.

Aquest Grup Municipal d’ICV-EUiA proposa al Ple Municipal d’aquest Ajuntament que formuli i reclami, entre d’altres, les actuacions següents:

Primer.- És d’interès general que la línia d’alta velocitat arribi a Barcelona, però molt més important és que ho faci sense pertorbar el tren de la majoria, els serveis de rodalies i regionals.

Segon.- Reclamen una compensació pel mal servei. Cal que RENFE ofereixi una compensació global als viatgers. Alguns càlculs estableixen en 20 milions d’euros el preu de les jornades perdudes pels treballadors i treballadores degut als retards de RENFE des de l’1 de setembre.

Tercer.- Volem un servei d’informació eficient, fins ara inexistent, de forma que els usuaris i usuàries abans d’entrar a les estacions sàpiguen si el servei funciona correctament. En cas contrari, RENFE, en coordinació amb els altres operadors de transport púbic haurà d’organitzar, i si cal, proveir serveis alternatius.

Quart.- Demanem la creació de l’Oficina d’atenció al client. Cada estació ha de constituir-se en una oficina d’atenció al client amb un sistema àgil per canalitzar les reclamacions.

Cinquè.- Mentre esperem el resultat de les negociacions per fer efectiva la previsió de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya, per la qual els serveis de rodalies i regionals han de ser transferits a Catalunya, la Generalitat ha de passar a tutelar aquests serveis, ja que aquesta empresa, per si sola, ha demostrat la seva incapacitat per controlar la situació i per organitzar els serveis amb solvència.

Sisè.- Exigim que la millora de la xarxa actual passi a ser un assumpte prioritari. La Generalitat ha d’acordar amb el Ministeri un pla urgent d’inversions sobre la xarxa actual, a realitzar en el bienni 2007-2008, per recuperar els quinze anys de sequera inversora.

Setè.- Concretar les extensions de la xarxa a curt termini. A més de millorar la xarxa actual, hi ha les següents prioritats en les inversions a desenvolupar en els propers quatre anys en l’àmbit del servei de rodalies: tres desdoblaments, entre Montcada-Vic, Cerdanyola-Mollet i Arenys-Blanes; la construcció del primer tram de l’orbital ferroviària Mataró-Granollers, la construcció d’intercanviadors entre les xarxes de FGC i Renfe al Vallès, i entre les dues línies de Renfe a Baricentro i l’arribada del tren a Santa Coloma de Gramenet atès que més 15.000 ciutadans i ciutadanes de la nostra ciutat utilitzen els serveis de rodalies mensualment.

Vuitè.- Cal encarregar la compra de 40 trens de rodalies i 10 de regionals per superar les actual deficiències en el servei. És urgent la millora en els freqüències, les capacitats i els horaris d’aquest serveis.

Novè.- Donem suport a la proposta de creació d’una comissió d’usuaris i usuàries que segueixi el compliment del pla de xoc que ha presentat el Ministeri de Foment.

Desè: Donar trasllat traslladar d’aquesta Moció al Govern de l’Estat espanyol, al Ministeri de Foment, als Grups Parlamentaris del Congrés de Diputats i del Senat, al Govern de la Generalitat, als Grups Parlamentaris del Parlament de Catalunya, a RENFE, a ADIF i a l’Associació per a la Promoció del Transport Públic.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada