Preguntes i respostes sobre l'edifici de doctor Ferran cantonada Pallaresa...
Per què ICV-EUiA demana el canvi del projecte?
Per què ara és possible ja que el projecte està aturat i fer aquesta modificació, si més no estudiar-la, no comportarà cap endarreriment i si en canvi, pot generar consens entre els veïns de la zona i els adjudicataris que tenen els seus lògics drets sobre els habitatges sortejats.
ICV-EUiA ha votat en contra en les diferents fases del projecte. Aquest projecte no està en consonància amb les normatives arquitectòniques que regulen el seu entorn i genera un impacte que afecta directament als habitatges de la zona. A més l'edifici no incorpora equipaments pel barri ni genera una zona verda al voltant que oxigeni l'edificació. Tampoc no s'ha modificat el mapa escolar, ni s'ha pensat com absorbir les necessitats de la població de totes les promocions que s'estan fent a la zona. És a dir, més habitatge hauria d'anar acompanyat de més serveis.
Per altre costat els sortejos d'habitatges no s'haurien de fer a tant de temps vista. Entre el sorteig i l'ocupació de l'habitatge poden passar entre tres i cinc anys, de vegades més. Això és massa temps i tant el mercat immobiliari com la situació de les persones afavorides en el sorteig canvia molt.
L'alcaldessa ha aturat tres projectes que havien generat refús i s'estan estudiant alternatives, aquest cas també pot trobar una solució.
És possible fer un canvi de projecte?
Si. Legalment i arquitectònicament, i segons fonts consultades per ICV-EUiA és possible. A més qui fa el encàrrec a Gramepark és l'ajuntament i per tant, és l'ajuntament, i més en aquestes circumstàncies qui pot fer el canvi.
Per què el cost és tan elevat?
Això és decisió de l'ajuntament que és qui ha fet la promoció. Aquest govern municipal va decidir unilateralment, essent l'alcalde Bartomeu Muñoz, fer aquests pisos en règim concertat. No és règim de protecció oficial que gaudeix d'unes altres condicions més favorables als adjudicataris però que alhora està més regulat per la Generalitat. És a dir, en règim de protecció oficial segurament no s'hagués pogut fer aquest projecte urbanístic tal i com estava dissenyat.
El cost del preu concertat d'aquesta promoció arriba gairebé al tope legal, és a dir està en la franja alta. Per què si els costos de construcció són similars als de la resta de municipis de l'Àrea Metropolitana?. Fàcil, les característiques d'un edifici de 19 plantes, el seu cost en estructura, més l'elevat cost de tenir una firma d'arquitectes de renom fa d'aquesta una promoció costosa. A més, si és cert que hi ha hagut comissions il·legals pel mig (cosa que encara està en fase d'investigació i s'haurà de demostrar en un judici) tenim els elements que fan del preu d'una promoció d'habitatge públic en gairebé lliure.
Era aquest el projecte inicial?
No, de fet ha patit diverses modificacions, generalment les modificacions han anat en paral·lel a les modificacions del Cúbics. ICV-EUiA v avotar sempre en contra. Que la zona cúbics tingués al voltant altres edificis que distingissin urbanísticament els entorns afavoreix a aquesta promoció (Cúbics) i per tant, augmenta el reclam per l'hotel i la venda o lloguer dels pisos de la torre central que és habitatge lliure (la torre mitjana és habitatge de lloguer per a joves).
Per què demanar ara la modificació del projecte?
El projecte està actualment aturat i, per tant, és possible, ara estudiar fórmules alternatives a l'actual projecte, ja que ara no endarrereix un projecte que de per sí està aturat. És el moment de cercar una solució de consens que per un costat respecti els drets dels adjudicataris a tenir l'habitatge pel qual han donat una "paga i senyal"
i, per altra, adequar el projecte a l'entorn, tal com demanen la gran quantitat de veïns que han signat i han mostrat la seva preocupació per la futura construcció d'un edifici d'aquestes característiques.
En quina situació legal es troba l'edifici de doctor Ferran cantonada Pallaresa?
Actualment està aturat. Per un costat s'està investigant dins del sumari del cas Pretoria, surt en el auto judicial, però actualment hi ha secret de sumari. L'ajuntament va posar a disposició de la justícia tots els expedients dels casos investigats que en són bastants (escoles bressol, pàrquing Fondo, edifici doctor Ferran, Cúbics, Ciba, etc.)
La licitació de l'estructura, que era la primera fase de construcció, es va tancar al setembre de 2009 i estava pendent d'adjudicació quan va esclatar el cas Pretoria. Primer, per tant, depèn d'allò que pugui dir la justícia.
El juny de 2009 es van fer el sorteig de les promocions d'habitatge públic en diferents règims a Santa coloma. D'aquests 65 habitatges corresponen a aquesta promoció.És lògic que la situació actual ha és diferent ja que cal preservar els drets dels adjudicatiris que a més han fet el pagament d'un avançament. Per això la proposta actual passa per modificar el projecte però respectant els drets dels adjudicataris, modificant les volumentries però permetent que es pugin quedar en les condicions adjudicades.
En quina situació està Gramepark i les promocions públiques d'habitatge?
Gramepark actualment sota intervenció i administració judicial. És a dir, que són els administradors judicials els que decideixen el que es farà i quan es farà a Gramepark. Ells per la informació pública i les filtracions a la premsa d'altres informes que han fet, situen a Grampeark en una situació delicada. Cosa que no és cap novetat, doncs ja ho havíem denunciat i constatat en el ple de juny de 2009, quan es va aprovar el balanç del 2008 que Gramepark va tancar amb dèficit. El passat dijous 4 de febrer els administradors judicials van acomiadar al gerent i al cap de projectes (arquitecte) i varen proposar a un altre gerent. Passarà un temps (setmanes) fins que el nou gerent s'incorpori i es posi al dia i contracti un nou cap de projectes. A més queda l'estudi de viabilitat econòmica a que estava obligada Gramepark i que no havia fet encara (obligada per tenir pèrdues en l'exercici 2008). A partir d'aquí es decidirà quines són les primeres actuacions, les viables i es marcarà un calendari. L'ajuntament pot tenir que compensar la situació econòmica de Gramepark comprant finques, avalant operacions o modificant encàrrecs que l'empresa no podria suportar. Això comportarà un impacte en les pressupostos municipals que ara es fa difícil de preveure. Gramepark financia les seves opoeracions amb hipoteques i prèstecs com ho fan totes les empreses, i ara, aconseguir que els bancs avalin Gramepark, amb els dubtes sobre la seva situació i amb administració judicial pel mig, no és fàcil.
Ara entrem en el terreny de l'especulació, ja que a més de la intervenció judicial l'ajuntament, a petició de tots els grups municipals va encarregar una auditoria independent a l'empresa Deloitte per conèixer la situació real i actual de l'empresa municipal, i tot això mentre continua la investigació judicial que pot deparar més novetats en qualsevol sentit. L'ajuntament està estudiant que es pot fer, però tampoc no disposa, en aquests moments ni de tota la informació ni de tots els elements per poder tirar endavant les actuacions previstes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada